Jaką temperaturę ustawić do smażenia pączków? Zalecenia od kardiologa

Jaką temperaturę ustawić do smażenia pączków? Zalecenia od kardiologa
Autor Ariel Zawadzki
Ariel Zawadzki09.02.2024 | 6 min.

Jaką temperaturę ustawić do smażenia pączków? To pytanie zadaje sobie wielu z nas w Tłusty Czwartek. Chcemy przygotować smaczne domowe pączki, ale martwimy się o ich wpływ na zdrowie. Dlatego warto zastosować się do zaleceń specjalistów. Kardiolog radzi, by smażyć pączki w temperaturze poniżej 180°C, najlepiej w oleju rzepakowym. Wyższe temperatury mogą prowadzić do uwalniania szkodliwych substancji. Można też zmodyfikować przepis i upiec zdrowsze pączki w piekarniku.

Olej rzepakowy najlepszy do smażenia pączków

Tłusty Czwartek to świetna okazja, by skosztować pysznych, domowych pączków. Wiele osób zastanawia się jednak, jak je przygotować, by były smaczne i zdrowe. Kardiolog zaleca użycie oleju rzepakowego do smażenia. Ma on wysoką temperaturę dymienia sięgającą nawet 238°C. Dzięki temu pączki będą chrupiące, a nie dojdzie do uwalniania szkodliwych związków.

Smażenie w niższej temperaturze oznacza, że olej zacznie się rozkładać. Powstają wtedy tzw. aldehydy i wolne rodniki, które mogą zwiększać ryzyko chorób nowotworowych. Poza tym powstają niezdrowe kwasy tłuszczowe trans, podnoszące poziom złego cholesterolu LDL i zwiększające ryzyko miażdżycy.

Temperatura smażenia poniżej 180°C

Specjalista zaleca więc, by smażyć pączki w temperaturze poniżej 180°C. Tylko tak można uniknąć szkodliwego wpływu wysokiej temperatury na olej. Oczywiście taka temperatura wymaga oleju o wysokiej temperaturze dymienia, czyli właśnie rzepakowego.

Co więcej, w trakcie smażenia należy kontrolować temperaturę i nie dopuszczać do jej gwałtownych wzrostów. Wtedy z oleju zaczną się uwalniać toksyczne substancje. Dlatego lepiej smażyć partiami i kontrolować termometrem.

Smażenie w temperaturze 204-238°C

Jak już wspomniano, olej rzepakowy ma temperaturę dymienia w granicach 204-238°C. Oznacza to, że można bezpiecznie smażyć w nim pączki w tak wysokiej temperaturze. Jest ona wystarczająca, by ciasto ładnie wyrosło i chrupało po usmażeniu. Jednocześnie nie dochodzi do szkodliwych przemian oleju.

Trzeba jednak uważać, żeby nie przegrzać tłuszczu powyżej temperatury dymienia. Wtedy zacznie się bardzo szybko psuć i wydzielać toksyczne związki. Dlatego tak ważne jest kontrolowanie temperatury termometrem podczas smażenia.

Jak sprawdzić temperaturę oleju?

Aby kontrolować temperaturę oleju podczas smażenia pączków, przyda się termometr kuchenny. Wystarczy go zanurzyć w rozgrzanym tłuszczu na kilka sekund, aby odczytać panującą tam temperaturę. Dobrze mieć taki termometr pod ręką.

Można też sprawdzać temperaturę patyczkiem do szaszłyków. Wystarczy go zanurzyć i obserwować reakcję oleju. Delikatne strzelanie i lekki szmer świadczy, że temperatura jest w sam raz do smażenia. Sfrunięcia i głośne strzelanie to znak, że olej należy nieco schłodzić.

Czytaj więcej: 5 sekretów żywieniowych osób żyjących najdłużej - lekarz zdradził co jedzą

Zalecana temperatura smażenia poniżej 180°C

Podsumowując zalecenia kardiologa - pączki najlepiej smażyć w temperaturze poniżej 180°C, w oleju rzepakowym. Tylko takie warunki zminimalizują ryzyko szkodliwego działania oleju pod wpływem wysokich temperatur.

Smażenie pączków w zbyt wysokiej temperaturze może zwiększać ryzyko chorób nowotworowych i sercowo-naczyniowych. Dlatego tak istotna jest kontrola temperatury oleju termometrem kuchennym.

Co prawda olej rzepakowy można bezpiecznie rozgrzać nawet do 238°C, ale z punktu widzenia zdrowotnego lepiej trzymać się wartości poniżej 180°C.

Wyższa temperatura zwiększa szkodliwość pączków

Jaką temperaturę ustawić do smażenia pączków? Zalecenia od kardiologa

Smażenie w wysokiej temperaturze powoduje, że w pączkach zwiększa się zawartość szkodliwych substancji. Z oleju do ciasta przenikają aldehydy, wolne rodniki i kwasy tłuszczowe trans. Negatywnie wpływają one na zdrowie, zwiększając ryzyko nowotworów, miażdżycy i chorób serca.

Stąd tak istotne jest przestrzeganie zaleceń specjalistów i smażenie w umiarkowanej temperaturze do 180°C. Tylko tak można zminimalizować szkodliwe działanie pączków na organizm. I oczywiście warto zachować umiar w ich spożywaniu, bo przecież nie należą do najzdrowszych przekąsek.

Modyfikacje składu na zdrowsze pączki

Oprócz właściwej temperatury smażenia, warto zmodyfikować skład pączków, by były nieco zdrowsze. Na początek dobrze ograniczyć ilość cukru, którego zwykle dodaje się sporo. Lepiej też zrezygnować z lukru na wierzchu i polukrować je jedynie cukrem pudrem.

Całkiem niezłym pomysłem jest też pieczenie pączków w piekarniku zamiast smażenia. Wtedy unikamy kontaktu z rozgrzanym olejem, a pączki i tak są bardzo smaczne. Można przygotować np. pączki niskowęglowodanowe, bez cukru, na bazie sera mascarpone i jajek. Taki wariant będzie zdrowszą alternatywą dla tradycyjnych pączków.

Pieczenie pączków w piekarniku zamiast smażenia

Jeśli chcemy przygotować jak najzdrowsze pączki, to zamiast ich smażenia, lepiej upiec je w piekarniku. Wtedy unikamy kontaktu z rozgrzanym olejem i problemem odpowiedniego doboru jego temperatury.

Co więcej, pieczone pączki można przygotować w wersji niskowęglowodanowej, bez dodatku cukru. Wykorzystujemy do nich np. mąki niezawierające glutenu lub o niskim indeksie glikemicznym.

Rodzaj mąki Zawartość węglowodanów
Mąka pszenna 70-75 g na 100 g
Mąka kokosowa 15 g na 100 g
Mąka migdałowa 21 g na 100 g

Jak widać zamienniki mąki pszennej mają dużo niższą zawartość węglowodanów, dzięki czemu pączki stają się zdrowsze.

Podsumowanie

Przygotowując tradycyjne pączki na Tłusty Czwartek, warto zastosować się do zaleceń specjalistów, by były one jak najzdrowsze. Kardiolog radzi smażyć je w temperaturze poniżej 180°C, najlepiej w oleju rzepakowym o wysokiej temperaturze dymienia. Wyższe temperatury podczas smażenia pączków mogą powodować wydzielanie szkodliwych substancji z oleju. Można też zmodyfikować przepis i przyrządzić pieczone, niskowęglowodanowe pączki, co jest zdrowszą alternatywą.

Przestrzegając kilku zasad przy smażeniu oraz modyfikując skład, możemy przygotować pączki, które będą jednocześnie bardzo smaczne i nieco mniej szkodliwe dla zdrowia. Nawet taka tradycyjna przekąska może więc być zjadana w sposób nieco bardziej prozdrowotny.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Mieszko III Stary: Odkryj tajemnice i historia Wielkiego Księcia Polski
  2. Odkryj Stare Polskie Bajki Dobranocki z Dawnych Lat - Najlepsza Dobranocka Bajka
  3. Lampa naftowa Łukasiewicza - Pierwsza lampa naftowa i jej wynalazca
  4. 5 kroków do oczyszczenia jelit i wzmocnienia odporności i energii
  5. Idealne Ciasto na Boże Narodzenie: kluczowy składnik dla zdrowego serca
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Ariel Zawadzki
Ariel Zawadzki

Jako historyk specjalizujący się w historii XX wieku i technologii, staram się ukazywać Ci fascynujący rozwój nauki i technologii. Zapraszam Cię na intelektualną podróż przez historię i innowacje.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły