Napoje, które szkodzą sercu - unikaj tych pułapek!

Napoje, które szkodzą sercu - unikaj tych pułapek!
Autor Mikołaj Dąbrowski
Mikołaj Dąbrowski17.02.2024 | 7 min.

Słodzone napoje cieszą się dużą popularnością, jednak ich nadmiar może mieć bardzo negatywny wpływ na nasze serce. Regularne picie gazowanych napojów, soków, energetyków czy alkoholu niestety zwiększa ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia. Dlatego warto zwracać uwagę na skład spożywanych napojów i ograniczyć te, które obfitują w cukier. W niniejszym artykule dowiesz się, które konkretnie trunki stanowią zagrożenie dla Twojego serca i jak najlepiej dbać o jego zdrowie poprzez właściwą dietę.

Słodzone napoje niszczą serce

Popularność słodzonych napojów, takich jak gazowane, energetyki czy soki, systematycznie rośnie. Niestety, ich nadmiar w diecie może mieć bardzo niekorzystny wpływ na zdrowie, a w szczególności na kondycję serca.

Zawierają one bowiem duże ilości cukru, który podnosi poziom tzw. złego cholesterolu LDL we krwi. To z kolei zwiększa ryzyko miażdżycy i chorób sercowo-naczyniowych takich jak zawał czy udar. Ponadto, nadmiar kalorii z napojów słodzonych sprzyja rozwojowi nadwagi i otyłości, które również obciążają serce.

Gorzkie skutki słodkich trunków

Niestety, ponad połowa Polaków sięga po słodzone napoje przynajmniej kilka razy w tygodniu. Tymczasem według badań ich regularne picie w takich ilościach zwiększa ryzyko chorób serca nawet o 20-30%. Eksperci biją więc na alarm i przestrzegają, że dla zdrowia naszego serca powinniśmy maksymalnie ograniczyć spożycie słodzonych napojów.

Ich częste picie podnosi bowiem poziom tzw. złego cholesterolu LDL, triglicerydów, glukozy i insuliny we krwi. To z kolei przyspiesza procesy miażdżycowe w naczyniach krwionośnych, prowadząc do ich zwężenia i uszkodzenia. Tym samym serce musi intensywniej pracować, aby pompować krew, co może skończyć się zawałem lub niewydolnością serca.

Napoje gazowane zwiększają ryzyko chorób

Wbrew pozorom, napoje gazowane wcale nie gaszą pragnienia. Zawierają bowiem kofeinę, która działa moczopędnie i odwadnia organizm. Do tego obfitują w cukier, który uzależnia podobnie jak narkotyki. Dlatego trudno jest przestać pić gazowane napoje, mimo że szkodzą zdrowiu.

Z badań wynika, że osoby sięgające po gazowane napoje przynajmniej 2 razy dziennie mają aż o 70% większe ryzyko udaru mózgu w porównaniu do osób, które piją je sporadycznie.

Niestety częste picie popularnych gazowanych napojów typu cola czy fanta ma bardzo niekorzystny wpływ na stan naszych naczyń krwionośnych. Zwiększa bowiem poziom szkodliwych tłuszczów we krwi, co przyspiesza rozwój blaszek miażdżycowych. Te z kolei prowadzą do zwężenia i zatkania naczyń, będąc przyczyną udaru, zawału serca lub niewydolności krążenia.

Pozbądź się nałogu

Niestety, wielu z nas ma problem, by zrezygnować z ulubionych napojów gazowanych. Warto jednak walczyć z tym nałogiem, bo ma to kluczowe znaczenie dla zdrowia serca i całego organizmu. Eksperci radzą, by stopniowo ograniczać ilość i częstotliwość sięgania po tego typu napoje. Można też próbować wersji zero, aczkolwiek i tak lepszym rozwiązaniem jest zastępowanie ich wodą, herbatami ziołowymi lub sokami warzywnymi.

Czytaj więcej: Tradycyjny patent na odporność: jak prawidłowo przechowywać?

Energetyki podnoszą ciśnienie krwi

Energetyki cieszą się coraz większą popularnością wśród osób młodych i w średnim wieku. Reklamowane jako napoje dające energię i poprawiające koncentrację, u wielu stały się niezbędnym elementem codziennej diety. Niestety, oprócz chwilowego „kopa” mają wiele szkodliwych skutków dla zdrowia.

Przede wszystkim, zawierają duże ilości kofeiny (nawet 10 razy więcej niż kawa!), która może uzależniać i powodować rozdrażnienie oraz bezsenność. Ponadto, częste picie energetyków prowadzi do wzrostu ciśnienia tętniczego krwi, przyspieszonego bicia serca oraz arytmii. Tym samym zwiększa ryzyko chorób układu krążenia, w tym zawałów serca i udarów mózgu.

Szukaj zdrowszych alternatyw

Chociaż energetyki są chętnie sięgane przez wielu z nas, warto zastanowić się nad ich wpływem na nasz organizm, a zwłaszcza na serce. Lepiej szukać zdrowszych sposobów na energii i koncentrację, np. aktywność fizyczna, zbilansowana dieta czy wystarczająca ilość snu. A jeśli już, to pić energetyki sporadycznie i w umiarkowanych ilościach, najlepiej te o obniżonej zawartości cukru i kofeiny.

Soki owocowe pełne cukru

Napoje, które szkodzą sercu - unikaj tych pułapek!
  • Soki owocowe traktowane są często jako zdrowsza alternatywa dla napojów gazowanych
  • Niestety, zawierają one podobne ilości cukrów prostych co gazowane napoje
  • Ich nadmiar prowadzi do przyrostu tkanki tłuszczowej i zaburzeń metabolicznych

Soki ze świeżych owoców i warzyw są cennym źródłem witamin i minerałów. Jednak gotowe napoje owocowe dostępne w sklepach wcale nie należą do zdrowych produktów. Powstają bowiem na bazie zagęszczonego soku lub syropu z dodatkiem wody, cukru i substancji słodzących. Tym samym mają wysoki indeks glikemiczny i kaloryczność porównywalną z napojami gazowanymi.

100 ml soku pomarańczowego 45 kcal
100 ml coli 42 kcal

Dlatego eksperci ds. żywienia zalecają, by traktować gotowe soki jak przekąski, a nie jako substytut wody. Ich regularne picie prowadzi bowiem do tycia i zwiększa ryzyko cukrzycy typu 2, nadciśnienia tętniczego oraz miażdżycy.

Alkohol uszkadza mięsień sercowy

Choć umiarkowane ilości czerwonego wina mogą korzystnie wpływać na serce, to nadużywanie alkoholu ma bardzo destrukcyjny wpływ na jego funkcjonowanie. Z badań wynika, że stałe spożywanie nadmiernych ilości alkoholu zwiększa ryzyko chorób serca nawet 4-krotnie!

Alkohol bowiem uszkadza mięsień sercowy, zaburzając prawidłową pracę tego kluczowego organu. Może prowadzić do osłabienia skurczu serca, arytmii, a nawet zatrzymania akcji serca. Ponadto, podnosi ciśnienie tętnicze krwi i poziom tzw. złego cholesterolu LDL. To zaś sprzyja rozwojowi miażdżycy naczyń wieńcowych, zwiększając prawdopodobieństwo zawału.

Dlatego wszyscy, którym zależy na zdrowym sercu, powinni całkowicie zrezygnować z alkoholu lub ograniczyć jego spożycie do minimum. Inaczej narażają się na ryzyko groźnych konsekwencji dla tego newralgicznego organu.

Woda mineralna dla zdrowia serca

Najlepszym i najzdrowszym napojem pozostaje woda, najlepiej niegazowana. Gaszy pragnienie, nawadnia organizm i nie zawiera kalorii ani cukrów. Ponadto, w przeciwieństwie do popularnych napojów nie obciąża wątroby i trzustki, nie podnosi poziomu złego cholesterolu ani ciśnienia tętniczego.

Systematyczne nawadnianie organizmu działa ochronnie na serce i naczynia krwionośne, obniżając ryzyko chorób układu krążenia. Woda pozwala także kontrolować masę ciała, gdyż gasic pragnienie, zmniejsza chęć podjadania. To z kolei zmniejsza ryzyko nadwagi i otyłości, które są dodatkowym obciążeniem dla serca.

Dlatego eksperci zgodnie apelują – dla zdrowia serca najlepiej pić dużo wody mineralnej i ograniczyć słodzone napoje. Pozwoli to uniknąć wielu groźnych chorób i pozwoli cieszyć się zdrowiem przez długie lata!

Podsumowanie

Popularność słodzonych napojów niestety ma swoją ciemną stronę. Ich nadmiar w diecie prowadzi do wzrostu poziomu "złego" cholesterolu, rozwoju nadwagi i otyłości, a także zwiększa ryzyko chorób serca. Dlatego tak ważne jest ograniczenie spożycia gazowanych napojów, soków, energetyków oraz alkoholu i zastąpienie ich wodą mineralną. To pozwoli zadbać o zdrowie serca i uniknąć wielu groźnych konsekwencji zbyt dużej ilości cukru w organizmie.

Podsumowując, warto mieć świadomość, że sięganie po popularne, słodzone napoje to ślepa uliczka. Szkodzą one bowiem nie tylko sylwetce, ale także zdrowiu naszego serca. Dlatego najlepiej pić dużo wody i aktywnie dbać o dietę oraz tryb życia, aby zapobiegać chorobom układu krążenia.

Najczęściej zadawane pytania

Niestety tak. Gazowane napoje zawierają dużo cukru, który podnosi poziom "złego" cholesterolu LDL i triglicerydów. To z kolei zwiększa ryzyko miażdżycy i chorób układu sercowo-naczyniowego, takich jak zawał serca czy udar mózgu. Dlatego picie ich w nadmiarze nie służy kondycji naszego serca.

Zdecydowanie nie. Obciążają serce dużą dawką kofeiny i cukru, przez co przyspieszają bicie serca i zwiększają ciśnienie krwi. Prowadzi to do rozwoju chorób układu krążenia, w tym arytmii, nadciśnienia czy niewydolności serca. Lepiej ograniczyć spożycie energetyków.

Pod względem kaloryczności i zawartości cukrów soki owocowe są bardzo podobne do popularnych napojów gazowanych. Ich regularne picie prowadzi więc do tycia, rozwoju insulinooporności i podwyższonego cholesterolu, co z kolei negatywnie wpływa na zdrowie serca. Warto traktować je jako przekąskę czy deser, a nie substytut wody.

Dla zdrowia serca najlepiej całkowicie zrezygnować z alkoholu lub spożywać go bardzo sporadycznie i w minimalnych ilościach. Stałe picie, nawet niewielkich dawek, prowadzi do szkodliwych zmian w mięśniu sercowym, osłabienia jego skurczu i zaburzeń rytmu. A spożywanie nadmiernych ilości alkoholu bardzo zwiększa ryzyko chorób serca.

Tak, nawadnianie organizmu neutralnym dla zdrowia płynem, jakim jest woda mineralna, działa ochronnie na serce. Obniża ciśnienie tętnicze krwi i stężenie szkodliwych lipidów, poprawiając kondycję naczyń krwionośnych żywiących mięsień sercowy. Systematyczne picie odpowiedniej ilości wody to jeden ze sposobów na zdrowe serce.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Mieszko III Stary: Odkryj tajemnice i historia Wielkiego Księcia Polski
  2. Przyjaciel nerwów, krwi i kości. Król wiosny, warto sięgnąć już teraz.
  3. Odkryj Stare Polskie Bajki Dobranocki z Dawnych Lat - Najlepsza Dobranocka Bajka
  4. Lampa naftowa Łukasiewicza - Pierwsza lampa naftowa i jej wynalazca
  5. 5 kroków do oczyszczenia jelit i wzmocnienia odporności i energii
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Mikołaj Dąbrowski
Mikołaj Dąbrowski

Jestem historykiem z zamiłowaniem do przeszłości. W moich tekstach odkryjesz historię świata, starożytności i kultury. Zapraszam Cię na fascynującą podróż w czasie i przestrzeni.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły