Wyjątkowy król karp – wdzięczność od kości, mięśni i nerwów

Wyjątkowy król karp – wdzięczność od kości, mięśni i nerwów
Autor Ariel Zawadzki
Ariel Zawadzki26.12.2023 | 6 min.

Karp to król wigilijnego stołu, który zadowoli nie tylko podniebienie, ale także kości, mięśnie i nerwy. Wbrew pozorom ta słodkowodna ryba dostarcza cennych kwasów omega 3 i innych składników odżywczych. Chociaż tradycyjnie podaje się go smażonego, warto czasem odchudzić ten przysmak, np. gotując na parze lub piekąc w folii. Pomoże to obniżyć kaloryczność, nie rezygnując ze smaku i zdrowia. Karp zasłużył sobie na miano wyjątkowego władcy świątecznego stołu.

Karp dostarcza wartości odżywczych

Karp od dawna uznawany jest za króla wigilijnego stołu. Nie bez powodu! Ta popularna ryba słodkowodna dostarcza wielu cennych składników odżywczych, które pozytywnie wpływają na zdrowie.

Przede wszystkim, karp zawiera dobre kwasy tłuszczowe omega-3, podobnie jak popularne ryby morskie. Co prawda w mniejszych ilościach niż np. śledź czy łosoś, ale wystarczających, by chronić serce i naczynia krwionośne.

Kwasów omega-3 jest nawet więcej w karpiach hodowlanych niż dziko żyjących. Dlatego warto wybierać karpie z kontrolowanych hodowli, gdzie zwierzęta karmione są specjalnymi paszami wzbogaconymi w te cenne związki.

Ogólnie mięso karpia zawiera sporo witamin z grupy B, a także selen, magnez, cynk, potas i inne minerały. Stanowi źródło wartościowego białka potrzebnego do budowy mięśni.

Naturalnie hodowany wzmacnia kości i nerwy

Szczególnie cenny jest karp hodowany w warunkach naturalnych i karmiony naturalnym pokarmem, np. glonami, larwami owadów czy skorupiakami. Mięso takich ryb dostarcza dużo witaminy D, niezbędnej do utrzymania zdrowych kości i prawidłowej pracy układu nerwowego.

Karp z hodowli ekologicznych zawiera też więcej antyoksydantów i innych związków bioaktywnych, które wzmacniają odporność organizmu. Dlatego zdecydowanie warto szukać karpi z naturalnych stawów, a nie tylko z intensywnej hodowli przemysłowej.

Zawiera zdrowe kwasy tłuszczowe omega-3

Jak już wspomniano, karp dostarcza cennych kwasów omega-3, m.in. EPA i DHA, których najwięcej znajdziemy w tłustych rybach morskich. Wbrew pozorom, może się z nimi równać.

Zwłaszcza karp hodowlany, który je dużo ziarna zbóż, roślin strączkowych i oleistego rzepaku bogatego w ALA (kwas alfa-linolenowy) - związek zamieniany następnie w organizmie na EPA i DHA.

Dzięki temu 100 g surowego karpiowego mięsa może dostarczać nawet 1-1,5 g omega-3. To naprawdę sporo i w zupełności wystarczy, by pozytywnie wpływać na zdrowie serca, naczyń i mózgu.

Karp może dostarczać podobne ilości kwasów omega-3 do popularnych ryb morskich. Dlatego świetnie sprawdzi się jako ich zamiennik w zdrowej diecie.

Chroni serce i naczynia krwionośne

Kwasy omega-3 zawarte w karpiu przeciwdziałają miażdżycy, obniżają poziom tzw. złego cholesterolu LDL i trójglicerydów, a podwyższają dobrego HDL. Tym samym zmniejszają ryzyko chorób sercowo-naczyniowych takich jak zawał czy udar.

Poprawiają również elastyczność naczyń krwionośnych i ułatwiają przepływ krwi, działają przeciwzakrzepowo. Wspomagają leczenie nadciśnienia tętniczego i innych schorzeń układu krążenia.

Czytaj więcej: Hamuje apetyt i neutralizuje wolne rodniki. Dostępne w tych dwóch produktach.

Wspiera układ kostny i nerwowy

Oprócz serca, omega-3 z karpi pozytywnie wpływają także na kości i nerwy. Przede wszystkim jednak o ich kondycję dba obficie występująca w tym zwierzęciu witamina D.

Składnik odżywczy Zawartość w 100 g surowego mięsa karpia
Witamina D ok. 15-20% dziennego zapotrzebowania
Wapń ok. 6% dziennego zapotrzebowania
Fosfor ok. 15% dziennego zapotrzebowania

Jak widać, 100 g karpiowego mięsa dostarcza znaczne ilości witaminy D i składników mineralnych budujących kości - wapnia i fosforu. Regularne jedzenie tej ryby zapobiega więc krzywicy, osteoporozie i innym chorobom szkieletu.

Witamina D wzmacnia również odporność, poprawia nastrój, koncentrację i pamięć, chroni przed chorobami neurodegeneracyjnymi. Dlatego karp warto jeść nie tylko dla zdrowia kości, ale i mózgu.

Przynosi korzyści sercu i naczyniom

Wyjątkowy król karp – wdzięczność od kości, mięśni i nerwów

Ogólnie rzecz biorąc, regularne spożywanie karpi może przynieść bardzo konkretne korzyści dla układu krążenia. Przede wszystkim istotnie zmniejsza ryzyko:

  • zawału serca i udaru mózgu
  • nadciśnienia tętniczego
  • miażdżycy naczyń
  • zakrzepicy żył
  • arytmii i innych zaburzeń pracy serca

Naukowcy wykazali, że regularni konsumenci ryb, takich jak karp, mają nawet o 17% mniejsze ryzyko zgonu z przyczyn sercowo-naczyniowych niż osoby niepojadające ich wcale.

Dlatego warto włączyć tego świątecznego przysmaku do codziennej diety. Choćby jeden posiłek z karpiowym mięsem w tygodniu wystarczy, by cieszyć się zdrowszym sercem przez lata.

Smażony karp to tradycja, ale kaloryczna

Karp kojarzy się przede wszystkim ze smażoną, chrupiącą panierką wigilijną. I chociaż dostarcza wielu korzyści zdrowotnych, to w tradycyjnej odsłonie nie należy do najlżejszych potraw.

Porcja 130 g usmażonego fileta z karpi to nawet 300 kcal! A do tego dochodzą jeszcze kalorie ze skrobi ziemniaczanej czy bułki tartej używanej do panierki.

Na szczęście istnieją zdrowsze sposoby przyrządzania tej ryby np. gotowanie, duszenie, pieczenie w folii czy na parze. Pozwalają one obniżyć kaloryczność np. do 130 kcal w 100 g mięsa, nie rezygnując przy tym ze smaku i wartości odżywczych.

Zmniejsz wartość kaloryczną odpowiednią preparacją

Aby zachować zalety karpia, a jednocześnie uniknąć zbędnych kalorii, polecane metody przygotowania tej ryby to:

  • gotowanie i duszenie bez obsmażania
  • pieczenie w folii, np. z warzywami
  • gotowanie lub pieczenie na parze
  • marynowanie
  • przyrządzanie w galarecie

Warto też ograniczać ilość dodatkowych składników takich jak mąka, bułka tarta, jajka itp. używanych do panierki. Zamiast smażenia lepiej upiec karpia w piekarniku po lekkim obtaczaniu np. w otrębach lub płatkach migdałowych.

Podsumowanie

Karp to prawdziwy król świątecznego stołu, dostarczający wielu cennych substancji odżywczych. Wbrew pozorom zawiera sporo zdrowych kwasów omega-3, porównywalnie do popularnych ryb morskich. Chroni serce, naczynia krwionośne, kości i układ nerwowy.

Szczególnie wartościowy jest karp z ekologicznych hodowli. Duża zawartość witaminy D i antyoksydantów sprawia, że wzmacnia odporność i poprawia samopoczucie. Tradycyjnie podaje się go smażonego, co zwiększa kaloryczność. Jednak odpowiednia preparacja, np. pieczenie czy gotowanie, pozwala zachować walory smakowe i zdrowotne przy mniejszej ilości tłuszczu.

Regularne, umiarkowane spożywanie karpi może znacząco obniżyć ryzyko chorób układu krążenia i innych niebezpiecznych schorzeń. Dlatego warto częściej sięgać po to świąteczne danie, nie tylko od święta. Z pewnością organizm nam za to podziękuje.

Miejmy nadzieję, że ten artykuł zachęcił Państwa do poznania niezwykłych właściwości karpia i skorzystania z jego dobrodziejstw dla zdrowia. Życzymy smacznego wigilijnego karpia oraz Wesołych Świąt!

Najczęściej zadawane pytania

Tak, karp uznawany jest za bardzo zdrową rybę. Zawiera cenne kwasy omega-3 i witaminę D, które chronią serce, naczynia krwionośne, kości i układ nerwowy. Ma też sporo białka, minerałów i antyoksydantów wzmacniających odporność.

Najwięcej substancji bioaktywnych i witamin zawierają karpie z ekologicznych hodowli, karmione naturalnym pokarmem. Mają dobrą proporcję kwasów omega-3 do omega-6. Lepiej też wybierać mniejsze ryby, które zwykle są młodsze i zdrowsze.

Tak, karp warto jeść regularnie, np. raz w tygodniu, a nie tylko od święta. Przyniesie to same korzyści zdrowotne. Naukowcy zalecają jeść ryby minimum 2 razy w tygodniu w ramach zdrowej diety.

Najlepiej gotować, dusić, piec w folii/pergaminie lub na parze bez dodatku tłuszczu. Smażenie zwiększa kaloryczność. Można też marynować ryby w zalewie np. z warzywami albo podawać w galarecie - będą lżejsze i równie smaczne.

Do najcenniejszych składników karpi należą: kwasy omega-3 (EPA, DHA), witaminy A, D i z grupy B, składniki mineralne - selen, cynk, magnez, fosfor, potas oraz białko i bioaktywne związki roślinne korzystnie wpływające na zdrowie.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Mieszko III Stary: Odkryj tajemnice i historia Wielkiego Księcia Polski
  2. Odkryj Stare Polskie Bajki Dobranocki z Dawnych Lat - Najlepsza Dobranocka Bajka
  3. Lampa naftowa Łukasiewicza - Pierwsza lampa naftowa i jej wynalazca
  4. Badaj: jajka ugotuj na twardo czy na miękko? Które są zdrowsze według naukowców
  5. Opóźnia starzenie, wygładza zmarszczki - eliksir młodości w galarecie
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Ariel Zawadzki
Ariel Zawadzki

Jako historyk specjalizujący się w historii XX wieku i technologii, staram się ukazywać Ci fascynujący rozwój nauki i technologii. Zapraszam Cię na intelektualną podróż przez historię i innowacje.

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły