Zalety kaszy dla cukrzyków - wartościowy przegląd.

Zalety kaszy dla cukrzyków - wartościowy przegląd.
Autor Teresa Mazur
Teresa Mazur06.01.2024 | 4 min.

Kasza bulgur cieszy się coraz większą popularnością wśród osób chorujących na cukrzycę. Niski indeks glikemiczny, wysoka zawartość błonnika i stosunkowo niska kaloryczność sprawiają, że jest idealnym składnikiem diety cukrzycowej. W niniejszym artykule przedstawiamy szczegółowy przegląd zalet kaszy bulgur dla cukrzyków. Dowiesz się, jak powstaje ten produkt, jakie ma właściwości odżywcze i jakich korzyści zdrowotnych dostarcza. Poznasz także różnice między odmianami kaszy bulgur oraz ewentualne przeciwwskazania do jej spożycia.

Kasza bulgur dla cukrzyków

Kasza bulgur cieszy się rosnącą popularnością wśród osób chorujących na cukrzycę. Niski indeks glikemiczny, wysoka zawartość błonnika i stosunkowo niska kaloryczność sprawiają, że jest idealnym składnikiem diety cukrzycowej.

Jak powstaje kasza bulgur?

Kasza bulgur jest produktem glutenowym, gdyż powstaje z pszenicy durum. Najpierw ziarna pszenicy są gotowane, a następnie suszone. W ten sposób otrzymujemy pyszną, zdrową kaszę.

Dawniej była przede wszystkim składnikiem kuchni Bliskiego Wschodu i stanowiła zamiennik dla ryżu lub kuskusu. Obecnie znana jest już w każdym zakątku świata.

Wartości odżywcze i kaloryczność

Indeks glikemiczny kaszy bulgur wynosi 46. Oznacza to, że węglowodany zawarte w tej kaszy są uwalniane do krwi w wolniejszym tempie, dzięki czemu nie powodują gwałtownych skoków poziomu cukru. Białka oraz błonnik z kolei powodują, że uczucie sytości utrzymuje się przez dłuższy czas. Kasza bulgur jest również stosunkowo niskokaloryczna - 100 gramów produktu to zaledwie ok. 83 kcal.

Z uwagi na swoje właściwości kasza bulgur jest więc chętnie wybierana zarówno przez osoby chorujące na cukrzycę, jak i te, które chcą schudnąć.

Czy kasza bulgur jest zdrowa?

Kasza bulgur ma szereg właściwości prozdrowotnych:

  • usprawnia procesy trawienne i reguluje pracę jelit
  • dzięki zawartości potasu korzystnie wpływa na pracę serca i układ krążenia
  • zapobiega zaparciom
  • jest polecana kobietom w ciąży i karmiącym ze względu na zawartość kwasu foliowego
  • poprawia wygląd skóry, włosów i paznokci dzięki witaminom z grupy B i witaminie A

Podsumowując, regularne spożywanie kaszy bulgur jest bezpieczne i zdecydowanie wskazane dla zdrowia.

Czytaj więcej: Jeśli cierpisz na problemy zdrowotne, unikaj maku przy świątecznym stole

Różnice między odmianami

Kasza bulgur występuje w trzech odmianach, które różnią się grubością ziaren:

Odmiana Zastosowanie
Drobnoziarnista Zupy, faszerowanie warzyw, sałatki
Średnioziarnista Pilawy (dania wschodnie), dodatek do mięs i ryb
Gruboziarnista Pilawy, potrawy mięsne

Wybór konkretnego rodzaju kaszy bulgur zależy więc od potrawy, którą chcemy przyrządzić.

Kto nie powinien jeść kaszy bulgur?

Zalety kaszy dla cukrzyków - wartościowy przegląd.

Kaszy bulgur nie powinny spożywać osoby uczulone na gluten lub nietolerujące go, np. chore na celiakię.

Odmiana gruboziarnista nie jest też wskazana przy schorzeniach układu pokarmowego takich jak wrzody żołądka i dwunastnicy oraz chorobach związanych z biegunkami. W ich przypadku zaleca się ostrożność także przy spożywaniu drobniejszych odmian kaszy bulgur.

Podsumowanie zalet kaszy bulgur

Podsumowując, kasza bulgur dzięki niskiemu indeksowi glikemicznemu, zawartości błonnika, białka i składników mineralnych oraz niewielkiej kaloryczności jest idealnym składnikiem diety cukrzycowej. Ma bardzo korzystny wpływ na zdrowie i samopoczucie, więc warto włączyć ją do swojego jadłospisu.

Podsumowanie

Przedstawione w artykule informacje jednoznacznie wskazują, że kasza bulgur jest niezwykle wartościowym składnikiem diety, a w szczególności jadłospisu osób chorujących na cukrzycę. Jej niski indeks glikemiczny, zawartość błonnika i składników mineralnych przekładają się na szereg korzyści zdrowotnych - lepszą kontrolę poziomu cukru we krwi, uczucie sytości na dłużej czy prawidłową pracę układu trawiennego.

Co istotne, kaszę bulgur bez obaw mogą jeść nie tylko diabetycy, ale i osoby zdrowe. Jest ona po prostu zdrowym, pełnowartościowym produktem, wpisującym się w zasady zbilansowanej diety. Oczywiście z pewnymi wyjątkami - nie zaleca się jej w przypadku alergii/nietolerancji glutenu czy niektórych schorzeń układu pokarmowego.

Miejmy jednak na uwadze, że kasza bulgur to nie lekarstwo na całe zło. Diabetycy i inne osoby na diecie muszą nadal przestrzegać zaleceń lekarskich i stosować się do ogólnych zasad zdrowego żywienia. Niemniej bulgur może być tutaj znakomitym sprzymierzeńcem.

Włączając kaszę bulgur do codziennego jadłospisu, z pewnością zrobimy dobry krok w stronę lepszego zdrowia i samopoczucia. A przy tym będziemy mogli cieszyć się jej wyjątkowym, orzechowym smakiem.

Najczęściej zadawane pytania

Nie, kasza bulgur nie jest bezglutenowa. Powstaje z pszenicy durum, która zawiera gluten, więc nie może być spożywana przez osoby z celiakią lub alergią na gluten.

Kasza bulgur jest źródłem węglowodanów złożonych, białka, błonnika, witamin z grupy B oraz składników mineralnych takich jak żelazo, potas i magnez. Dzięki temu pozytywnie wpływa na zdrowie.

Tak, kasza bulgur ze względu na wysoką zawartość białka i błonnika oraz niski indeks glikemiczny i niewielką kaloryczność świetnie nadaje się dla osób będących na diecie odchudzającej.

Dla cukrzyków wszystkie odmiany kaszy bulgur są odpowiednie. Najkorzystniejsza będzie jednak drobno- i średnioziarnista, gdyż łatwiej się ją strawić niż gruboziarnistą.

Kaszę bulgur przygotowuje się podobnie jak ryż lub kaszę gryczaną - wystarczy zalać wrzątkiem i dusić do miękkości. Czasy gotowania zależą od rodzaju kaszy od 5 do 15 minut. Im drobniejsze ziarenka, tym krótszy czas gotowania.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Mieszko III Stary: Odkryj tajemnice i historia Wielkiego Księcia Polski
  2. Odkryj Stare Polskie Bajki Dobranocki z Dawnych Lat - Najlepsza Dobranocka Bajka
  3. Lampa naftowa Łukasiewicza - Pierwsza lampa naftowa i jej wynalazca
  4. Badaj: jajka ugotuj na twardo czy na miękko? Które są zdrowsze według naukowców
  5. Idealne Ciasto na Boże Narodzenie: kluczowy składnik dla zdrowego serca
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Teresa Mazur
Teresa Mazur

Jako miłośniczka historii kobiet, przybliżam Ci sylwetki wybitnych postaci. Moje artykuły poświęcone są również religii i wojskowości. Odkryj ze mną fascynujący świat historii kobiet i ich wpływu na dzieje!

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły